• 622 766 949 - 93 226 03 50

13 consells i 2 advertències per evitar fumar a sopars d’empresa, d’amics o familiars aquest Nadal

Independentment de la nostra vida social, en les pròximes setmanes molts de nosaltres ens veurem, vulguem o no, amb una agenda plena de compromisos, celebracions, sopars, dinars i festes celebrant el Nadal.

En aquestes celebracions, molta gent busca idees i consells per gaudir del menjar i mantenir el pes a ratlla,  però també altres persones que estan deixant de fumar o el han deixat recentment busquen consells per evitar el màxim tot allò que pugui comportar una recaiguda en el consum de tabac.

En aquest article, et donarem consells per identificar un a un els riscos i estratègies per fer front a tot allò que et pugui incitar a fumar.

Moments en els quals podem voler fumar i com evitar-ho

Segur que sigui amb qui sigui la celebració (família, amics o companys de treball) no és tu primera vegada (per sort o per desgràcia). Per això, saps en quins moments pots sentir més ganes de fumar.

És bo que pensis en aquests moments i elaboris alguna estratègia per evitar fumar. Pensa que n’hi ha de dos tipus:

  1. Evitar allò que et incita a fumar: I ho sento, posar una excusa per no anar a casa els teus sogres … no funciona :p
  2. Distreure les ganes de fumar quan facis alguna cosa que et inciti a encendre’t una cigarreta.

Aquí et deixem alguns exemples de situacions que et poden incitar a fumar i com evitar-les

  1. L’espera davant del restaurant abans d’entrar:
    Si alguna vegada val la pena arribar tard a un sopar d’empresa o d’amics és en aquests casos. Si arribes molt puntual i et quedes fora esperant que aquest tot el grup és molt probable que a mesura que vagin venint, hi hagi gent que fumi davant teu.
    Per això, arriba tard, quan tots estiguin dins i si estan asseguts millor. No tindràs temps per parar-te a fumar o que et convidin
  2. El cotxe:
    Per evitar fumar, si reculls a gent per anar junts en cotxe o et recullen … assegura’t que en aquest vehicle està totalment prohibit fumar. No és qüestió de fer un trajecte en un automòbil amb una densa capa de fum de tabac que t’inciti a encendre’t una cigarreta. També d’aquesta manera evitaràs ser fumador passiu  i les seves malalties
  3. Altres fumadors:
    Si sopes en un restaurant, està prohibit fumar dins d’ell. Però per si desgràcia, aquesta norma legal se la salten en aquest establiment o si sopes a casa d’un particular on es permet fumar, intenta seure lluny dels fumadors si és possible i, sobretot, quan ells s’aixequin a fumar … no els acompanyis!
  4. Alcohol i altres drogues:
    Aquestes substàncies provoquen una sensació d’eufòria i fals autocontrol que fan que no es valorin bé els riscos a fumar una cigarreta i en aquestes nits d’excessos, es pot acabar fumant molt. Per això, el millor que pots fer per la teva salut, per evitar accidents i per evitar fumar és mantenir-te el més serè possible. Gaudeix de la nit parlant, rient, ballant …. però sobri.
  5. Cunyats i espècimens similars:
    En aquest cas, el màxim risc és caure en discussions o polèmiques que et incitin o et posin prou nerviós per voler fumar. Et proposem diverses estratègies:
    5.1 No et sents al seu costat: O li ofereixes seient i et vas a el lavabo perquè se sent tothom o quan us comenceu a asseure, cintalo i seu lluny d’ell.
    5.2 Evita parlar amb ell: És millor que en aquest esdeveniment et limitis a parlar amb els que tens al costat i no intervinguis molt aquest dia a les converses de la taula.
    5.3 No discuteixis: Frases com “Sí, pot ser”, “buf, això és molt complicat, hi ha tantes opinions com persones”, “encara que hi ha gent que no pensa així, hi ha molta altra que pensa com tu” et poden servir per esquivar la discussió.
    5.4 Fica a una altra persona en la discussió i fuig: Segur que hi ha una altra persona que saps que no pensa com ell, digues-li “escolta, i tu que penses sobre això?”, Així amb sort es posaran a discutir ells dos i el teu et podràs escapolir de la conversa.

    Evita al màxim tot estímul que t’inciti a fumar

Com evitar fumar durant el dinar o sopar.

Malgrat que evitis al màxim tot estímul que t’inciti a fumar pot ser que en algun moment tinguis bastants ganes de encendre’t una cigarreta. En aquests casos, és important buscar alguna distracció que et faci oblidar el tabac. Segons el moment i les circumstàncies podries fer:

  1. Parlar amb algú: Que sàpigues que et donarà conversa sobre algun tema divertit.
  2. Jugar / mirar el mòbil: Davant de la família (sobretot la política) pot ser un esport de risc.
  3. Gaudir del menjar: Depèn del restaurant o qui cuini, potser no és una opció. Encara que potser en un sopar d’empresa no podràs posar-ho en pràctica, en aquest altre article pots llegir consells sobre aliments prendre per mantenir a ratlla l’ansietat i la fam per fumar.
  4. Ballar: Ja sigui ballar junts o ballar de lluny, és ballar. Et servirà per estar actiu i lluny del tabac. Assegura’t d’emportar-te un pendrive amb la teva música preferida i prova de passar-s’ho al Dj.
  5. Realitzar un compte enrere: Per distreure l’atenció del tabac. comença a comptar de 100 a 0 de 3 en 3: 100, 97, 94, 91, ..
  6. Respirar profundament a 8 vegades: Mentre imagines que estàs en un lloc millor, …
  7. Comptar les agulles dels segons: compte! En família pots donar a entendre que estàs comptant els minuts per anar-te’n …
  8. Utilitzar xiclets, comprimits o esprais de nicotina: Si els utilitzeu, no dubtis a portar-los i usar-los si et fan falta. Per això son!

2 Advertiments per no tornar a fumar en una festa de Nadal.

A part d’aquests consells, també et adverteixo que:

  1. No facis servir ni cigarrets electrònics, ni iQOS ni Juul: No serveixen per a deixar de fumar. Tot el contrari, tant si porten nicotina com si no, et poden tornar a despertar la conducta de fumar i fer-te recaure. Pots llegir més informació d’aquests productes en el nostre altre article: “Juul, IQOS i cigarrets electrònic. Nous dispositius, mateixa addicció ”
  2. No fumis en catximba: En els últims anys fumar a pipa s’ha convertit en una oferta més en molts locals d’oci, però com vam comentar en aquest altre article , ni és una opció sana ni està exempta de riscos de recaiguda.

En definitiva, fumar és perjudicial per a la salut però també en tots aquests dispositius hi ha cada vegada més estudis que indiquen que poden ser molt perjudicials per a la salut.

Ayúdame a difundirlo

Author: Antonio Vallejo Domingo

Enfermero desde hace 17 años y con 13 años de experiencia en la atención primaria. Cursé un posgrado en Nutrición y Dietética y poco después realicé un Máster en Tabaquismo. También soy vocal de la Junta de SEDET (Sociedad Española de Especialistas en Tabaquismo)

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*