• 622 766 949 - 93 226 03 50

Les Proteïnes a la dieta

la importa de las proteinas en la dieta (2)

En aquest article parlaré de la importància i les funcions que tenen les proteïnes al nostre organisme, i a quins aliments de la dieta les podem trobar.

Les proteïnes són les molècules que estan en major proporció al cos humà. Les proteïnes estan formades per aminoàcids.  El nostre organisme necessita aminoàcids essencials (aquells que hem d’ingerir a través de la dieta perquè el nostre organisme no és capaç de fabricar-los ), per poder formar la seva pròpia proteïna o també per poder fer una regeneració cel·lular o crear hormones etc..

Les Proteïnes les trobem al món animal, vegetal i també al nostre cos. A la nostra dieta són molt importants , ja que si no consumim la dosi adequada mobilitzarem la nostra proteïna i això comportarà una degradació de la nostre massa muscular.

Les necessitats proteiques no són les mateixes per tothom, depèn de l’etapa de la vida en la que estàs com per exemple els nadons, dones embarassades, lactants, la vellesa, un esportista d’elit etc…

 

Aliments rics  a la dieta

Si ens fixem en les proteïnes són d’origen animal trobem:

  • Carns blanques i vermelles com per exemple ( vedella, porc, xai, conill, pollastre, gall d’indi ..)
  • Peixos blancs, blaus i marisc com (bacallà, lluç, salmó, tonyina, sardines, pop, calamar, sípia, musclos…)
  • Ous
  • Llet i els seus derivats com el formatge i els iogurts

 

Si ens fixem en les proteïnes d’origen vegetal trobem:

  • Llegums ( llenties, mongetes, cigrons, pèsols, soja, faves )
  • Dels derivats de la soja podem trobar ( tofu, tempeh, miso, heura, natto…)
  • Seitan que s’elabora a partir del gluten del blat
  • Fruits secs i llavors ( ametlles, avellanes, nous, festucs, llavors de lli i de xia..)
  • Pseudo cereals i cereals ( quinoa, amarant, blat, mill, espelta..)
  • Altres aliments com cànem, l’espirulina, germen de blat, llevat de cervesa..

Les proteïnes són les molècules que estan en major proporció al cos humà

Quina funció tenen en el nostre organisme?

  • Necessàries per la regeneració i creixement orgànic com per exemple ( sang, glòbuls vermells, plaquetes, etc..)
  • Fabrica enzims digestius perquè puguem aprofitar els nutrients dels aliments
  • Necessària per tenir un bon sistema immunitari
  • Imprescindible pel bon funcionament cerebral com per exemple els neurotransmissors.
  • Funció contràctil i de moviment, gràcies a les proteïnes podem dur a terme la nostre contracció muscular i poder moure’ns.

Exemples de dietes hiper proteiques

Dieta Atkins

  • Aquesta fa una reducció dels hidrats de carboni però no tant estricte com la   Dukan, i qui la promociona diu que els resultats d’aquesta dieta son l’aprimament ja que l’organisme utilitza les seves reserves de glúcids i després els lípids i a més a més elimina l’excés de proteïna que s’ha consumit. El que no diu és que un excés de proteïna a la dieta fa treballar molt més del normal al ronyó i al fetge. I el fet d’ingerir tanta proteïna animal pot causar malaties cardiovasculars.

Dieta Dukan

Dieta de batuts hiperproteics

  • Seria repetir el que hem estat dient abans, a més aquesta dieta no et permet gaudir de l’alimentació equilibrada ni gaudir de les textures ni els sabors dels aliments. Tampoc et permet tenir una bon àpat en vida social com anar a un restaurant o fer sopars o dinars a casa dels amics…

Author: Marta Abardia

Soy Nutricionista – Dietista en Barcelona. Tengo 19 años de experiencia como profesional. Pienso que mi trabajo no es sólo calcular una dieta o saber que contienen los alimentos. Mi labor es transmitir y acompañar a mis pacientes para conseguir un cambio de hábitos alimentarios.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*