• 622 766 949 - 93 226 03 50

La veritat sobre la dieta Mediterrània

la dieta mediterranea

Què és la dieta mediterrània?

És un tipus d’alimentació saludable que té molts beneficis per al nostre organisme, fins i tot podem dir que és un estil de vida on aquest model d’alimentació es complementa amb l’exercici físic.

La UNESCO la va reconèixer com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat el novembre de 2010.

La dieta mediterrània consta d’aliments propis de la seva agricultura local.

Beneficis de la dieta Mediterrània

La seva alimentació està basada en cereals integrals, llegums, verdures, fruites, oli d’oliva, fruita seca, peix, làctics i quantitats moderades de carns, i ous.

Ajuda a prevenir o millora la diabetes qui ja la pateixi, degut a que el consumir hidrats de carboni complexos (d’absorció lenta) com els cereals integrals, llegums, verdures i hortalisses, fa que el nostre glucosa en sang estigui més regulada.

El mateix passaria amb el colesterol, redueix els nivells d’aquest en sang, ja que al ser una dieta rica en fibra, aquesta envolta part del colesterol procedent dels aliments d’origen animal i no és absorbit pel nostre organisme.

És una dieta riquíssima en antioxidants degut de la quantitat de vitamines i minerals que  s’arriba a ingerir amb aquesta alimentació.

Ens ajuda a prevenir l’obesitat i pot ser un factor protector sobre el càncer de còlon, ja que aporta aliments saludables i rics en fibra, fa que l’organisme funcioni correctament i també manté un pes estable.

La UNESCO va reconèixer la dieta Mediterrània com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat el novembre de 2010

Com a greix s’utilitza l’oli d’oliva ja que té un efecte cardioprotector gràcies a que és ric en àcids grassos monoinsaturats, betacarotens, i té vitamina E.

El vi també forma part de la dieta mediterrània, s’ha de prendre de forma moderada i en els àpats. Però personalment, jo diria que l’alcohol com menys millor, ja que quan es diu a la població “beure de forma moderada” prestes confusió.  El que sigui moderat per a tu, no és el mateix que per a una altra persona. I a més a més, si estàs embarassada o tens alguna malaltia hepàtica hauries d’eliminar-lo.

 

Receptes i aliments més importants

  • S’han de consumir més aliments d’origen vegetal que animal. Dins del d’origen animal s’ha de menjar més peix que carn. I si ens fixem en les carns millor les blanques (pollastre, gall dindi i conill). La carn vermella i la processada com hamburgueses, salsitxes, embotits etc … com a molt dues vegades a la setmana. I els ous s’haurien de prendre uns 4 a la setmana.
  • Si fem referència al peix blau, el seu consum hauria de ser dos cops a la setmana ja que els seus greixos tenen un efecte saludable cardiovascular.
  • Els aliments d’origen vegetal consumits han de ser verdures, hortalisses, fruites, llegums i fruita dessecada. Aquests són riquíssims en fibra, vitamines i minerals beneficiosos per a la nostra salut.
  • És molt important escollir els aliments de temporada ja que estaran en el seu moment òptim per a ser ingerits i ens aportaran millor tots els seus nutrients.
  • Els cereals com el pa, pasta, arròs, cous cous, quinoa, etc haurien de ser integrals, d’aquesta manera ens saciaran més.
  • S’han de prendre diàriament productes lactis, sobretot els iogurts i els formatges, ja que contenen calci, fòsfor etc .. i són una bona font de proteïnes i també ens ajuden a tenir saludable la nostra flora intestinal.
  • Prioritzar l’aigua per sobre de totes les begudes.
  • L’oli d’oliva verge extra és la principal font de greix que s’utilitza a la dieta mediterrània i també es consumeixen els fruits secs.

 

Aquí us deixo uns enllaços amb exemples de receptes:

http://sabormediterraneo.com/cocina/receta_arroznegro.htm

https://www.directoalpaladar.com/recetas-de-pescados-y-mariscos/esqueixada-bacalao-receta-ensalada-facil-deliciosa-para-dias-verano

https://www.hogarmania.com/cocina/recetas/ensaladas-verduras/200902/alcachofas-patatas-almejas-1085.html

https://divinacocina.hola.com/brochetas-de-frutas/

https://divinacocina.hola.com/aguacates-con-huevo/

 

Conclusió

  • La dieta mediterrània  ajuda a prevenir o redueix les malalties cardiovasculars.
  • És una dieta rica en verdures i fruites, hi ha estudis que l’associen a una disminució de patir càncers digestius.
  • Dins de greixos saludables que la componen tindríem la fruits secs que són beneficiosos per a reduir el colesterol total i el LDL (conegut comunament com el dolent).
  • La dieta mediterrània no només és un patró alimentari sinó que també és un estil de vida.

Author: Marta Abardia

Soy Nutricionista – Dietista en Barcelona. Tengo 19 años de experiencia como profesional. Pienso que mi trabajo no es sólo calcular una dieta o saber que contienen los alimentos. Mi labor es transmitir y acompañar a mis pacientes para conseguir un cambio de hábitos alimentarios.

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*